Nacházíte se na archivu blogu ADSR.cz
Přejít na nový webPodtitul knížky zní „Jak se dostat na vrchol hitparády”, ale trefnější by bylo spíše „Příbeh jednoho hitu z roku 1988”. Od knížky jsem toho moc neočekával, protože kdyby to byl zaručený trhák, byli by všichni muzikanti slavnější než Velká čínská zeď a navíc sami autoři manuálu přiznávají, že další hit, který podle něj „vyrobili”, byl totální propadák.
Skupina KLF, která pod jménem The Timelords vydala v roce 1988 singl Doctorin’ the Tardis, zároveň napsala knihu o tom, jak se jim to povedlo. Přiznám se, že od takto revolučního hitu bych očekával mnohem víc. A hlavně bych ho slyšel i někdy dříve. Pustil jsem si ho až po přečtení, abych věděl, o co vlastně jde :-)
Proč se z KLF manuálu stala taková legenda? Protože se jím skutečně některé kapely řídili a podařilo se jim také vydat nějaký ten hit. Pravdou ale je, že většina kapel, co to zkoušela, naopak neuspěla. O nich se ale nepíše.
I přes to jsem si knížku koupil. Ze zvědavosti. Ne, že bych byl po přečtení přímo zklamaný, ale je potřeba si uvědomit, že je z roku 1988 a hudební svět tehdy fungoval úplně jinak. Hudba se vydávala na deskách, její úspěch závisel na hraní v klubech a rádiích a především na prodeji samotných desek. K vyprodukování nahrávky jste potřebovali spoustu lidí, od zvukařů až po různé promotéry, právníky, bankéře, …
Zavolejte do studia, které jste si zamluvili a oznamte jim, že budete potřebovat programátora, nejlépe takového, který umí zároveň hrát na klávesy. Každé studio by vám mělo být schopné nějakého sehnat. programátor bude tím, kdo obstará samplování, tvrobu, aranže, a dokonce nahraje nástroje pro váš singl.
Dnes je situace hodně odlišná. Jediné, čeho se tak dá v dnešní době držet, jsou tzv. „Zlatá pravidla”:
Tohle vám asi k vytvoření hitu moc nepomůže, co? :-) Opět připomínám, že se jedná o knihu z roku 1988 a navíc jde o účelové vytvoření hitparádového hitu pro mainstream. Nejde zde o to, napsat nějaký osobitý song, nebo přijít s něčím novým. Ne. Jde zde o vytvoření produktu, který přinese peníze.
Na druhou stranu je zde vidět, že k vytvoření hitu není zapotřebí jen samotný hit, ale velký vliv má následující propagace a distribuce. Hit můžete dnes splácat doma na koleně, ale dostat ho do hitparád vás něco stát bude. Pořád je tedy potřeba mít kontakty na vlivné lidi hudebního průmyslu, peníze na případnou propagaci a halvně obchodního ducha, protože bez toho se dnes neobejde snad nic.
Podle KLF byl prý napsán například Mumuland od Petra Kotvalda. Splňuje všechny pravidla a rady, které v manuálu najdete. Takže pokud chcete vytvořit další Mumuland, jděte do toho :-)
Toď otázka :-) I když je manuál zastaralý, nejedná se o manuál a ke slávě vám nepomůže, tak je, podle mě, dobré si ho přečíst. Pokud se o hudbu zajímáte, tak dostanete obraz toho, jak fungoval showbusiness v roce 1988. Dnes je hudba s marketingem propojena ještě více a tak musí každý umělec počítat s tím, že s psaním písniček si prostě nevystačí.
Nacházíte se na archivu blogu ADSR.cz
Přejít na nový web